Laddstandards
IEC (International Electrotechnical Commission) har definierat fyra olika moder, för laddning av elfordon:
Kontakter
Det finns en del olika typer av kontakter för elbilar. De vanligaste är:
CHAdeMO kontakt
CHAdeMO kontakten är dimensionerad för att klara hög likspänning och ström. Övriga anslutningsstift är för kommunikation mellan laddare och bil. CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera med bl.a handtag för låsning.
CCS kontakt
CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Övre delen av kontakten är en Type 2 kontakt och samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabbladdning.
Laddkablar
Det är bra att känna till lite om laddkablar och vad man bör tänka på
Type 2/Type 1
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Type 2) och fordon (Type 1).
Kabeln är för 1fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (7,3 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.
I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->
Type 2/Type 2
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Type 2) och fordon (Type 2).
Kabeln är för 1-fas eller 3-fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (22 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.
I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->
EVSE Kabel
En EVSE-kabel är en kabel med en box som kommunicerar med bilen och berättar för bilen hur mycket ström den får använda. Detta beror på vilket uttag man använder. För att utnyttja maximal möjliga laddström enkelt ställa in laddströmmen. Möjliga inställningar i steg är t.ex 6-10-16A.
Hemma kan man kanske bara ladda med 6A men på McDonalds med 16A, då är det bra att kunna ställa om laddströmen.
Finns med Type 1 eller Type 2 kontakt.
I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->
Laddboxar
När det gäller laddboxar finns det en del olika typer och det gäller att välja en box, som förutom skall kunna ladda din bil också skall vara anpassad till till ditt elsystem. Valet står också mellan 1-fas eller 3-fas, uttag eller kabel, Type 1 eller Type 2.
En del biltillverkare har certifierat vissa leverantörer och deras laddboxar. Detta gäller Nissan, Renault, Tesla, VW och Mitsubishi.
SunDrive lagerför ett stort antal boxar från ett par olika leverantörer, se mer i vår shop.
Snabbladdare
Det finns ett par olika typer av snabbladdare med DC (likström): mobila (20kW), stationära(20kW) och stationära(50kW). Man skiljer också på två olika standards: CHAdeMO eller CCS( Combined Charging System). Systemen är inte kompatibla och har olika kontakter.
Tesla har sin egna SuperChargers som idagsläget endast kan ladda Tesla Model S. Dessa SuperChargers kan ladda motsvarande 1 mil/minut (135kW).
CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera.
CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabb-laddning med DC.
Snabbladdning kan också vara 3-fas AC (växelström Mode 3) upp till 3*62A. Man använder då en Type 2 kontakt.