Laddstandards

IEC (International Electrotechnical Commission) har definierat fyra olika moder, för laddning av elfordon:


Mode 1
Långsam laddning från ett vanligt eluttag (Schuko) 1 eller 3-fas, max 16A

Mode 2
Långsam laddning från ett vanlig eluttag 1 eller 3-fas, men med någon form av skydd och styrning av laddströmmen. Max 32A.

Mode 3
Långsam eller snabb laddning med speciell kontakt med tillhörande skydd och styrning av laddfunktionen.

Mode 4
Snabbladdning  DC (likström). Exempel på laddare är det Japanska systemet CHAdeMO och det Europiska CCS (Combined Charging System).

Kontakter

Det finns en del olika typer av kontakter för elbilar. De vanligaste är:


Type 1 kontakt
1-fas kontakt med beteckning SAE J1772. Vanligt förekommande på Japanska fordon.


Type 2 kontakt
1-fas alt 3-fas kontakt med beteckning VDE-AR-E 2623-2-2 . Kallas ibland för Mennekes-kontakt efter företaget som utvecklade den.
Vanligt förekommande på Europeiska fordon.


CHAdeMO kontakt
CHAdeMO kontakten är dimensionerad för att klara hög likspänning och ström. Övriga anslutningsstift är för kommunikation mellan laddare och bil. CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera med bl.a handtag för låsning.


CCS kontakt
CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Övre delen av kontakten är en Type 2 kontakt och samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabbladdning.

Laddkablar

Det är bra att känna till lite om laddkablar och vad man bör tänka på

Type 2/Type 1
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Type 2) och fordon (Type 1).
Kabeln är för 1fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (7,3 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.

I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->

Type 2/Type 2
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Type 2) och fordon (Type 2).
Kabeln är för 1-fas eller 3-fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (22 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.

I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->

EVSE Kabel
En EVSE-kabel är en kabel med en box som kommunicerar med bilen och berättar för bilen hur mycket ström den får använda. Detta beror på vilket uttag man använder. För att utnyttja maximal möjliga laddström enkelt ställa in laddströmmen. Möjliga inställningar i steg är t.ex 6-10-16A.
Hemma kan man kanske bara ladda med 6A men på McDonalds med 16A, då är det bra att kunna ställa om laddströmen.
Finns med Type 1 eller Type 2 kontakt.

I SunDrives web-shop finns allt du behöver. Till shoppen--->

Laddboxar

När det gäller laddboxar finns det en del olika typer och det gäller att välja en box, som förutom skall kunna ladda din bil också skall vara anpassad till till ditt elsystem. Valet står också mellan 1-fas eller 3-fas, uttag eller kabel, Type 1 eller Type 2.
En del biltillverkare har certifierat vissa leverantörer och deras laddboxar. Detta gäller Nissan, Renault, Tesla, VW och Mitsubishi.

SunDrive lagerför ett stort antal boxar från ett par olika leverantörer, se mer i vår shop.

Till shoppen-->

Snabbladdare

Det finns ett par olika typer av snabbladdare med DC (likström): mobila (20kW), stationära(20kW) och stationära(50kW). Man skiljer också på två olika standards: CHAdeMO eller CCS( Combined Charging System). Systemen är inte kompatibla och har olika kontakter.
Tesla har sin egna SuperChargers som idagsläget endast kan ladda Tesla Model S. Dessa SuperChargers kan ladda motsvarande 1 mil/minut (135kW).
CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera.
CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabb-laddning med DC.
Snabbladdning kan också vara 3-fas AC (växelström Mode 3) upp till 3*62A. Man använder då en Type 2 kontakt.